ISSN: 1304-7191 | E-ISSN: 1304-7205
Evaluating student satisfaction for quality improving in a department of high education association
1
Sigma J Eng Nat Sci 2004; 22(4): 218-228
Full Text PDF (Turkish)

Abstract

In today’s organizations it is a necessity to evaluate customer satisfaction with a proper method and improve according to the results. In this study we analyzed student satisfaction in a high education department. A survey was applied on 132 students of a department which has an average 180 students. Student satisfactions related to department services was evaluated. In the survey it was wanted from students to sign their most important problems respectively. Survey
results were analyzed with SPSS 11.5 software. At the end of the study the most important problem was determined as “the academic staff is not enough in number and scientific
sufficiency”.


Yüksek öğretim kurumu içerisinde yer alan bir bölümde kalite iyileştirme sürecine yönelik olarak öğrenci memnuniyetinin ölçülmesi
1Selçuk Üniversitesi, Mühendislik-Mimarlık Fakültesi, Endüstri Mühendisliği Bölümü, KONYA
Sigma Journal of Engineering and Natural Sciences 2004; 4(22): 218-228

Günümüz organizasyonlarında, müşteri memnuniyetinin uygun bir yöntem ile başarılı bir şekilde ölçülüp organizasyonel yapının veya sistemin bu beklentiler doğrultusunda revize edilmesi kaçınılmazdır. Çalışmada yükseköğretim kurumu içerisinde yer alan bölümümüzde öğrenci memnuniyetinin ölçülmesine yönelik olarak analiz yapılmıştır. Ortalama olarak bir dönemde 180 öğrencisi olan bölümde, 132 öğrenci üzerinde yapılan anket yardımı ile öğrencilerin bölüm hizmetlerinden memnuniyet dereceleri hesaplanmıştır. Ankette
öğrencilerin bölümde yaşadıkları en önemli birinci, ikinci ve üçüncü dereceden problemleri belirtmeleri istenmiştir. Anket soruları SPSS 11.5 paket programı yardımı ile analiz edilmiştir. Çalışmada öğrenci memnuniyetsizliğine neden olan en önemli faktörün, “akademik kadronun sayı ve bilimsel açıdan yetersiz
olması” kriteri belirlenmiştir.