ISSN: 1304-7191 | E-ISSN: 1304-7205
A simulation based scheduling in bus rapid transit system
1
Sigma J Eng Nat Sci 2015; 33(1): 66-76
Full Text PDF

Abstract

Population density difference between regions has continued to increase sharply. It has happened with the impact of factors such as Industry, suitable climatic conditions, tourism and transportation and the public transport has become more mixed. It is clear that this mixed theme should be boosted for both ones who service and ones who get service, if this recovery was happened with a stochastic schedule based on simulation, it will make the system more optimal. Having carried out the system to be modeled by using Arena simulation software in the scope of this study, the system will be analyzed with diverse scenarios. However, it is required some data such as inter-arrival times of passengers, inter-stops times, capacity of bus in order to run the model and statistical distributions of some of them will be determined. With the success of an optimal scheduling, it's aimed to meet the required capacity for the passengers who received service in the Metrobus line.


Hızlı ulaşım sisteminde simülasyon bazlı çizelgeleme
1Yıldız Teknik Üniversitesi, Makine Fakültesi, Endüstri Mühendisliği Bölümü, Yıldız-İSTANBUL
Sigma Journal of Engineering and Natural Sciences 2015; 1(33): 66-76

Bölgeler arasındaki nüfus yoğunluk farkı çok yüksek bir şekilde artmaya devam etmektedir. Bu durum endüstrinin yaygınlığı, uygun iklim koşulları, turizm ve ulaşım faktörlerinden dolayı meydana gelmekte ve sonucunda toplu taşıma sistemi karmaşık bir hale dönüşmektedir. Bu karmaşık yapının hem hizmet veren hem de hizmet alan için iyileştirilme gerekliliği ortada olup bunun benzetim tabanlı stokastik bir çizelgeleme ile gerçekleştirilmesi sistemi daha ideal hale getirecektir. Bu çalışma kapsamında Arena simulasyon programı kullanılarak sistemin modellenmesi gerçekleştirildikten sonra farklı senaryolar ile analiz yapılacaktır. Fakat sistemin çalıştırılması için yolcuların gelişler arası süresi, duraklar arası süre, otobüs kapasiteleri gibi bazı verilere ihtiyaç duyulacak ve bunlardan bazılarının istatistiksel dağılımları belirlenecektir. İdeal bir çizelgeleme oluşturulmasıyla, Metrobüs hattında hizmet alan yolcular için gerekli kapasitenin karşılanması hedeflenmektedir.