2TÜBİTAK Marmara Araştırma Merkezi, Kimya Enstitüsü, Gebze-KOCAELİ
Abstract
In response to Waste Management strategies and environmental regulations throughout the country, the waste oils from turbojet and turbofan turbines were characterized according to the “Regulation on Control of Waste Oils (OG dated 30.07.2008 and numbered 26952)” which was published by the Ministry of Environment and Urbanization of Turkey for the integrated interim storage, recycling, and/or disposal of these products. Representative waste oil samples were taken from a total of 19 supersonic military aircraft operated in different conditions and investigated for the following criteria: arsenic, cadmium, chromium, lead, polychlorinated biphenyls, chlorine, total halogens and flash point. The results obtained from analyses indicated that the heavy metals were below the maximum permissible limits for material recycling but in 5 samples of total samples chlorine and total halogens were above limit of 200 ppm. Because of the aforementioned properties, all of these materials can be used either as the raw materials in base oil production industry or as combustible in cement kilns and power station as substitute for regular fuel oils.
2
Atık yönetimi stratejileri ve ülkemizdeki çevresel yönetmelikler uyarınca Çevre ve Şehircilik Bakanlığı
tarafından atık yağların ara depolanması, geri kazanımı ve/veya bertarafı için yayınlanan “Atık Yağların Kontrolü Yönetmeliği (30.07.2008/26952 RG)” kapsamında turbojet ve turbofan türbinlerden kaynaklanan atık yağların karakterizasyonu gerçekleştirilmiştir. Temsil edici atık yağ numuneleri farklı şartlarda çalışan toplam 19 adet ses üstü savaş uçağından alınmış ve arsenik, kadmiyum, krom, kurşun, poliklorlubifeniller, klorür, toplam halojenler ve parlama noktası açısından incelenmiştir. Analiz sonuçları numunelerin ağır metal içeriklerinin materyal geri kazanımı için müsaade edilen maksimum limitlerden düşük olduğunu ancak 5 adet
numunede klorür ve toplam halojenler açısından sınır değer olan 200 ppm’in aşıldığını göstermiştir. Buna
göre atık yağlar hem baz yağ üretim endüstrisinde hammadde hem de çimento fırınları ile güç istasyonlarında fuel oil yerine yakıt olarak kullanılabilecek karaktere sahiptir.