Abstract
Considering today’s competitive enviroment and the required emission regulations, it becomes increasingly important to reduce fuel consumption and harmful exhaust emissions in order to increase engine output power. This can be obtained by developing a well designed injection system or combustion chamber as well as by decreasing the mechanical losses, which are among the most important parameters affecting engine efficiency. The amount of wear rate and its location in the engine should be known to reduce mechanical losses. Therefore, piston ring-cylinder liner wear, which constitutes the greatest portion of mechanical losses, must be investigated. Researchers have attempted to measure the amount of wear by using various methods. In addition, there are also studies carried out to improve new coating materials or lubricants for reducing wear rate. In this study, these measurement methods are discussed and compared with each other in terms of their advantages and disadvantages.
Günümüz rekabet şartları ve gerekli emisyon düzenlemeleri göz önüne alındığında, içten yanmalı motorlarda yakıt tüketimini ve zararlı egzoz gazı emisyonlarını azaltmak, dolayısıyla motorun çıkış gücünde artış sağlamak büyük önem taşımaktadır. Bu artış, daha iyi tasarlanmış yanma odaları veya yakıt püskürtme sistemleriyle elde edilebileceği gibi, verim kaybını etkileyen en önemli parametre olan mekanik kayıpların azaltılması ile de gerçekleştirilebilir. Mekanik kayıpları azaltmak için ilk olarak aşınma miktarının ve motorun hangi bölgelerinde aşınmanın hangi oranda gerçekleştiğinin bilinmesi gerekmektedir. Bu amaçla, motorun
mekanik kayıplarının en büyük bölümünü oluşturan, piston ikincil hareketinden oluşan, piston segmanısilindir gömleği aşınmasının incelenmesi, önemli bir araştırma konusu olmuştur. Araştırmacılar birbirinden farklı birçok yöntem kullanarak bu aşınma miktarını ölçmeye çalışmışlardır. Ayrıca aşınma miktarının azaltılmasında hangi metal çiftlerinin ve yağlayıcıların kullanımının daha iyi olduğuna yönelik çalışmalar da yapılmıştır. Bu çalışma kapsamında da, silindir gömleği-piston segmanı aşınmasına yönelik olarak kullanılan ölçüm yöntemleri araştırılmış, birbirlerine göre avantaj ve dezavantajları tartışılmıştır.