2
Abstract
Wave resistance is the most important component of ship total resistance especially in high speeds. In this study, the wave deformations generated on the free surface by a 2-D point source moving under the free surface are investigated in order to create a basis to the calculation of ship wave resistance and wave deformations around ship. In this manner, the flow problem is solved numerically with boundary element method (BEM) by means of potential flow theory. In the study, the free surface boundary condition is modeled in first, second and third order and the results are computed for different submergence depths in Fn=0.6. As a result, the non-dimensional depth coefficient consisting of the depth, Froude number and source strength is proposed to determine the depth and Froude number in which all the results are in good agreement.
2İstanbul Teknik Üniversitesi, Gemi İnşaatı ve Deniz Bilimleri Fakültesi, Gemi İnşaatı ve Gemi Makineleri Mühendisliği Bölümü, Maslak, İSTANBUL
Gemi toplam direnci içerisinde özellikle yüksek hızlarda önemli olan bileşen dalga direncidir. Bu çalışmada, gemi dalga direnci ve gemi etrafındaki serbest yüzey deformasyonlarının hesaplanmasına bir dayanak oluşturması açısından serbest su yüzeyi altında ilerleyen iki boyutlu bir noktasal kaynağın serbest su yüzeyinde oluşturduğu serbest yüzey deformasyonları incelenmiştir. Bu kapsamda mevcut akış problemi potansiyel teoriye uygun olarak sınır elemanları yöntemi (BEM) ile sayısal olarak çözülmüştür. Çalışmada, serbest su yüzeyi sınır koşulu birinci, ikinci ve üçüncü mertebe olarak üç farklı şekilde modellenerek her üç mertebenin verdiği sonuçlar farklı derinlikler Fn=0.6 için hesaplanmıştır. Çalışmanın sonunda yüksek mertebeden sonuçların lineer sonuçla uyumlu olduğu, derinlik, Froude sayısı ve kaynak şiddetine bağlı boyutsuz bir derinlik katsayısı bağıntısı önerilmiştir.