Abstract
The success of businesses depends significantly on customer satisfaction in intense competition increasing every day. To ensure this success, you have to offer product or service on time, qualification and quality, in line with customer requirements. The variability in the manufacturing process of the product or service should be reduced and wastes should be removed for increasing the speed. In this study a literature survey covering the last decade was conducted for customer-focused six sigma method, which eliminates the variability of processes by using statistical tools, and lean six sigma approach, which aims at process improvement, elimination of wastes and emerged as a result of the integration of lean methods to six sigma method. The purpose of the study is to promote the applications of six sigma method and lean six sigma approach in our country by showing that they can be used in different areas.
Her geçen gün artan yoğun rekabet ortamında işletmelerin başarıları önemli ölçüde müşteri memnuniyetine bağlıdır. Bunu sağlamak için müşterinin istediği zamanda, istediği özellik ve kalitede, istediği fiyattan ürün veya hizmet sunmak gerekir. Ürün veya hizmet üretiminde süreçlerdeki değişkenlikler azaltılmalı ve hızın artırılması için israflar ortadan kaldırılmalıdır. Bu çalışmada, istatistiksel araçları kullanarak süreçlerdeki değişkenliği elimine etmeye çalışan müşteri odaklı altı sigma yöntemi ile bu yöntemin yalın yöntemlerle entegre edilmesiyle ortaya çıkmış, süreçlerin iyileştirilmesi ve israfların ortadan kaldırılmasını amaçlayan yalın altı sigma yaklaşımı için son 10 yılı kapsayan bir literatür taraması yapılmıştır. Çalışmanın amacı, altı sigma ve yalın altı sigma yaklaşımlarının farklı alanlarda kullanılabileceğini göstererek ülkemizdeki uygulamalarını teşvik etmektir.