Abstract
The mostly utilized transportation mode in cargo and passenger transportation is highway transportation in
Turkey. The ratio of maritime transportation which is used mostly especially in international trade is seen as very low in inland transportation. Highway transportation enables the goods carried from origin to destination directly in a fast way. However, time of haul is longer in maritime transportation compared to highway transportation. Therefore, this mode can be an alternative for shipping of cargoes that do not need fast lead time. In this study, the current infrastructure of Turkey in highway, railway and maritime transportation has been investigated and compared subject to years.
Türkiye’de yük ve yolcu taşımacılığında en fazla yararlanılan taşıma türü karayolu taşımacılığıdır. Özellikle uluslarası ticarette en fazla tercih edilen taşıma türü olan denizyollarının kullanım oranı düşüktür. Karayolunun en büyük avantajı kapıdan kapıya teslim imkanı sağlayarak hızlı şekilde ulaşımın gerçekleşmesidir. Denizyolu taşımacılığında taşıma süreleri karayoluna nazaran daha fazla olup, özellikle hızlı sürede teslim edilmesi gerekmeyen yüklerin taşınmasında tercih edilebilir. Bu alışmada, ülkemizin karayolu, demiryolu ve denizyolu bakımından mevcut altyapısı incelenerek, yıllara göre kıyaslama gerçekleştirilmiştir.