Abstract
In this study, effect of the wake equalizing duct (WED) on the propulsion performance of a chemical tanker is investigated numerically. Computations are performed by using a commercial computational fluid dynamics code based on finite volume method. Total 56 runs are achieved for several WED geometries and locations at various speeds of ship. It can be concluded from this study that propeller characteristics and resistance of the ship are affected slightly by the presence of the WED, but propulsive efficiency of the ship is improved about 10 % with generated an additional thrust. Consequently, it can be provided substantially fuel saving for ships owing to well designing WED.
Bu çalışmada iz düzenleyici nozul kullanımının (Wake Equalizing Duct=WED) kimyasal bir tankerin sevk performansına olan etkileri sayısal olarak incelenmiştir. Hesaplamalar sonlu hacimler metoduna dayalı ticari bir hesaplamalı akışkanlar dinamiği (HAD) programı kullanılarak yapılmıştır. Farklı gemi hızlarında, değişik WED geometrileri ve konumları için toplam 56 adet analiz gerçekleştirilmiştir. Analiz sonuçlarından, mevcut gemide iz düzenleyici nozul kullanımının, pervane karakteristiklerine ve gemi direncine etkisinin ihmal edilebilir derecelerde olduğu, ancak sağladığı ek itme kuvveti ile geminin genel sevk veriminde %10’lara kadar iyileşmelere neden olabileceği görülmüştür. Sonuç olarak, iyi dizayn edilmiş bir WED sistemi kullanımı ile gemilerde önemli miktarlarda yakıt tasarrufu sağlanabilecektir.