Abstract
In Turkish media market, more than 20 national TV channels are in permanent competition. In the changing broadcast environment, in order to reveal audience attitudes towards TV channels, channel preference, channel image, perceived quality of programs, and the relationships among these latent constructs are crucial. A satisfaction survey was conducted across TV audiences over 26 national television channels.
Structural Equation Modeling is very popular tool and widely used in marketing models and customer relationship
management. Structural Equation Modeling (SEM) is a hybrid technique that encompasses aspects of confirmatory
factor analysis, path analysis and regression, which can be considered as special cases of SEM. Advantages of SEM
compared to other statistical methods include more flexible assumptions, use of confirmatory factor analysis to build
measurement model that reduces effect of measurement error by having multiple indicators per latent variable, the
ability to estimate predictive relationships among “pure” latent variables that are uncontaminated by measurement
error, the desirability of testing models overall rather than coefficients individually, and the ability of modeling error
terms. In this paper, after building the measurement model for the latent variables of audiences’ channel preference, channel
(brand) image, perceived program quality, the relationships among these constructs are examined in the Turkish TV
channels market. 29 percent of TV channel preference can be accounted for a general factor representing channel
image, perceived program quality , therefore it is possible to model TV channel preference as brand preference.
Türk medya sektöründe 20’den fazla ulusal TV kanalı sürekli bir rekabet içindedir. Sürekli değişim içinde olan
medya sektöründe, TV kanallarının imajı, programların kalitesi ve kanal tercihi araştırılması gereken kavramlar olup
bu kavramlar arasındaki ilişkilerin incelenmesi de ilgili sektörde müşteriler olarak kabul edilen seyircilerin tutumlarının belirlenmesi için kullanılabilir. Bu amaçla, Türk medya sektöründe yayında bulunan 26 ulusal TV kanalı
için bir memnuniyet araştırması yapılmıştır. Pazarlama modellerinde ve müşteri ilişkileri yönetiminde Yapısal Eşitlik Modelleri’nin kullanımı oldukça yaygındır. Yapısal Eşitlik Modelleri, doğrudan ölçülemeyen veya gözlenemeyen ancak gösterge değişkenleri aracılığıyla ölçülebilen gizil değişkenler veya kavramlar arasındaki ilişkileri inceleyen ve yol analizi, faktör analizi ve çoklu regresyon modellerinin bir modelde birleştirilip sentezlenmesinden doğmuş bir istatistik yöntemdir.
Yapısal Eşitlik Modelleri’nin uygulandığı bu makalede TV kanallarının imajı, programların kalitesi ve seyircilerin
kanal tercihi gizil değişkenleri için ölçme modeli kurulduktan sonra bu gizil değişkenler arasındaki eşanlı ilişkiler
belirlenmiş ve Türk medya sektöründe, TV kanalları tercihi için bir modelleme denemesi yapılmıştır. Kanal tercihinin
%29’unun, kanal imajı ve algılanan program kalitesini ifade eden bir genel faktör ile açıklanabileceği ve modellenebileceği sonucuna ulaşılmıştır.